Prijzenslag bij de Duitse ALDI, LIDL en Kaufland

De supermarktketens Aldi, Lidl, Netto en Kaufland gaan als gevolg van de coronacrises de komende periode starten met speciale kortingscampagnes, kortingsbonnen en verlagen van de prijzen. Ook de tijdelijke verlaging van de BTW naar 16% en 5% kan leiden tot lagere prijzen.

Juist de goedkope supermarkten ALDI, LIDL en Kaufland hebben het meeste last van de Coronacrises in vergelijking met de duurdere supermarkten als REWE die juist van profiteerden met een omzetgroei. De verwachting is dat door de coronacrises de economie stagneert omdat consumenten grote aankopen gaan uitstellen.

De discounters bereiden zich voor op de crisis en verwachten dat klanten prijsbewuster worden. De goedkopere supermarkten (discounters) hopen op een toename van nieuwe klanten door het verlagen van de prijzen. Hoewel verschillende artikelen recentelijk juist duurder zijn geworden door de prijsverhoging op grondstoffen.

De discounters gebruiken verschillende strategieën om het prijsvertrouwen bij de klanten te versterken:  zoals het uitgeven van kortingsbonnen om nieuwe klanten aan te trekken. Lidl profileert zich onder meer als “prijs-prestatiewinnaar” en ondersteunt dit met een bijbehorend onderzoek. Bij de Aldi gaan de prijzen voor huismerkartikelen omlaag.

Extra bonus lagere BTW tarieven

De prijzen gaan wellicht nog verder dalen want van 1 juli tot 31 december wordt het algemene btw-tarief verlaagd van 19 naar 16 procent en het verlaagde tarief van 7 naar 5 procent. Het verlaagde tarief is van toepassing op alledaagse goederen zoals voedsel. De maatregel  is bedoeld om de binnenlandse consumptie te verhogen en kost ongeveer 20 miljard euro.  In Nederland liggen de BTW tarieven hoger, met 21% voor het algemene tarief en 9% op het verlaagde tarief.