Fietsen in de Niederrhein, de achtertuin van Nijmegen

Afgelopen zomer heb ik samen met mijn vrouw een driedaagse fietstocht gemaakt door Niederrhein in Duitsland. Omdat ik het zelf zo’n plezierig tochtje vond leek het me leuk nu ik voor deze blog schrijf om mijn ervaring te delen. Allereerst moest ik een route uitstippelen met vertrek en aankomst Nijmegen , de stad waar wij wonen. We besloten een driehoekje te maken met de hoekpunten Xanten, Venlo en Nijmegen. De overnachtingen in Xanten en Venlo werden daarna snel en gemakkelijk geboekt een boekingswebsite.

Dag 1. Nijmegen – Xanten

We volgen tot aan Millingen aan de Rijn de Waal met haar stelsel van dijkjes door de Ooij polder. De tocht is voor ons vertrouwd want de Ooijpolder is voor ons Nijmegenaren toch wel het plaatselijke wandel- en fietspark. In Millingen hebben we onze eerste stop voor een kopje koffie met een broodje. Na Millingen verlaten we Nederland en nemen de oude Drususdijk bij Duffelward richting Kleve. Hier ervaren wij de rust en de stilte van het Düffelward. Het zicht is ver wat een groot ruimte gevoel oplevert. In de verte doemen de stuwwallen bij Kleef met de imposante Zwanenburcht op.

Kleve met de imposante Schwanenburg omstreeks 1900

Na een korte stop in Kleve fietsen we richting het oude plaatsje Kalkar voor een bezoek aan de kruidentuin van het Schloss Moyland. Museum Schloss Moyland bezit een grote collectie van de kunst van Josef Beuss. We gaan richting het historische Kalkar en daarna door naar Xanten. In de verte zien we de grote koeltoren van het voormalige kernreactor van Kalkar opdoemen. Het complex is nu attractiepark Kernwasser Wunderland. Helaas waren we te moe van de fietstocht dat we geen energie meer hadden om nog iets van de stad Xanten te zien. We kennen Xanten goed omdat we vrijwel jaarlijks de drukbezochte Xantense Kerstmarkt bezoeken. Xanten is een leuk stadje dat uitnodigd voor een lang bezoek. Het stadje heeft een lange geschiedenis vanaf het beging van onze jaartelling. In de oudheid was er een romeins legerplaats gevestigd. De opgravingen zijn nu te bewonderen in het archeologische park wat echt een aanrader is voor iedereen die geïnteresseerd is in de oudheid. In de Middeleeuwen is de prachtige Dom St Victor gebouwd. Deze oude dom is zeker de moeite waard voor een bezoek. De kerk werd in de Tweede Wereldoorlog geheel verwoest maar is later weer helemaal in originele staat herbouwd.

download hier GPX bestand Nijmegen-Xanten

landelijke rust in de Niederrhein

Dag 2. Xanten via Geldern naar Venlo

Na een heerlijke stevig Duits ontbijt tuigen we onze fietsen weer op en fietsen zuidwaarts van Xanten richting Geldern. De Niederrhein is een prachtig fietsgebied. Voor ons Nederlanders ervaren we direct dat het toch veel rustiger is dan wat we gewend zijn in Nederland. Het gebied is prachtig om te fietsen met erg weinig verkeer . Rustig peddelen we naar het plaatsje Geldern. Hier is op zich niet zo heel veel te doen. Zoals de naam al aangeeft was dit de bakermat van de Hertogen van Gelre en behoorde samen met onze provincie Gelderland ooit tot het hertogdom Gelre. Het stadje laat overigens weinig van deze geschiedenis zien. Er is op zich niet veel te beleven. Na Geldern maken we nog een laatste grote stop in het plaatsje Straelen. Vanwege het mooie weer is het druk in het gezellige winkelcentrum van Straelen. De terrassen van de café’s rond het marktplein zijn goed bezet met recreatiefietsers en winkelpubliek. Na de rustpauze fietsen we zo snel mogelijk door naar Venlo. Venlo is een prima uitgaansstad met café ‘s en restaurants waar het s’avonds goed toeven is. Het was erg mooi weer en hebben we buiten gegeten aan het terras.

Download hier GPX bestand Xanten – Venlo

Dag 3. Venlo naar Nijmegen

Van Venlo weer terug naar Nijmegen. Na 2 dagen fietsen zit er vandaag nog een flinke fietstocht van ruim 66 km aan te komen. We kiezen voor de oostkant van de Maas om zo langs de Maasduinen te fietsen. Direct na Venlo kun je de kasteeltuinen in Arcen bezoeken. Een echte aanrader als je van de natuur wilt genieten. Met een flinke rugwind koersen we weer af op Nijmegen en proberen we de naderende onweersbui voor te blijven.