Duitse supermarktketens EDEKA en REWE deden het in 2019 beter dan ALDI en LIDL

Omzetgroei ALDI en LIDL stagneert.

De grote supermarktketens EDEKA en REwe verhoogden hun omzet meer dan de discounters vorig jaar. Volgens een actuele marktstudie van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) hebben Edeka, Rewe hun omzet in 2019 met ongeveer 3 procent verhoogd. De discounters zoals Aldi en Lidl daarentegen behaalden volgens GfK slechts een stijging van 0,9 procent.

De consument vraagt ​​nu “naast acceptabele prijzen, een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod aan ecologisch duurzame producten”, lichtten de marktonderzoekers de trend toe.

Volgens GfK kochten consumenten in het algemeen minder consumptiegoederen, maar namen ze vaak hun toevlucht tot producten van hogere kwaliteit. De voornaamste reden noemt GFK de stijging van het netto loon in Duitsland. Wanneer de klant meer te besteden heeft verschuift de behoefte van lage prijs naar betere kwaliteit.