Auto of camper importeren uit Duitsland blijft gunstig

De aanschafbelasting (BPM) op auto’s / campers) (BPM) is ook in het afgelopen jaar weer gestegen. Dit ondanks de toezegging van het kabinet om deze belasting in de komende jaren met 15% af te bouwen. Volgens voorzitter van de RAI Steven van Eijck in het Algemeen Dagblad wordt het steeds interessanter om een gebruikte auto’s in het buitenland te kopen. In heel Europa wordt er voor een nieuwe auto nergens zoveel belasting betaald als in Nederland.

BPM steeds hoger

In 2012 betaalde men gemiddeld € 2967 voor een benzineauto. Dit bedrag is gestegen naar € 4643,- . Diesels worden nog zwaarder belast, voor 2012 was de BPM € 4857 vorig jaar werd gemiddeld  €8876,-. Aan de belastingdienst overgemaakt. Door de hoge aanschafkosten is de gemiddelde leeftijd van  Nederlandse wagenpark het hoogste van Europa. Verder koopt men vaker tweedehands dan nieuw in vergelijking met Duitsland. Ook is er de laatste jaren een flinke toename in van autoimporten  vanuit het goedkopere Duitsland.

auto of camper importeren uit Duitsland

In 2018 werden meer dan 200000 auto’s geïmporteerd uit het buitenland. Dit aantal stijgt jaarlijks met enkele procenten. De meeste auto’s worden geïmporteerd uit Duitsland. Het betreft hier voornamelijk auto’s die niet ouder dan 2 jaar zijn. Meest gewild zijn de zgn. Jahreswagen, Dit zijn auto’s die in gebruik zijn geweest van een medewerker van een autofabrikant, zoals Mercedes, BMW, Audi of Volkswagen. Deze auto’s hebben veel extra’s, zijn goed onderhouden met weinig kilometers op de teller.

Ook campers worden steeds vaker uit Duitsland geïmporteerd. Het aanbod van gebruikte campers is in Duitsland veel groter én goedkoper.

Ook de nieuwe test methode op uitlaatgassen die 2 jaar geleden is ingevoerd zorgt voor een extra stijging van de BPM. De BPM wordt mede berekend op basis van de emissiewaarden. De nieuwe testmethode geeft een reëler beeld van het gebruik van de auto dan de vorige testmethode. Hierdoor liggen de emissiewaarden wel wat hoger wat weer meetelt in de BPM.

Verder blijkt dat het hanteren van een BPM geen bijdrage levert aan het terugdringen van de CO2 emissie. Juist door deze hoge belastingdruk gaat men minder snel de auto vervangen en blijft men langer met een oude roestbak doorrijden. Deze auto’s zijn een stuk minder schoon en stoten ook veel meer C02 uit.