Aldi en Lidl voeren prijzenoorlog met boter en kaas

Als gevolg van het wegvallen van het melkquotum is er een overaanbod van zuivelproducten ontstaan op de Europese markt. Hierdoor zijn de prijzen voor melk, boter en kaas scherp gedaald. De Duitse boer ontvangt voor 1 kilo rauwe melk niet meer dan 0,27 eurocent en de kans is groot dat de prijs nog verder onderuit gaat

ontbijt wordt goedkoper

Boeren in geheel Europa protesteerden tegen de lage melkprijzen want de marktprijs komt dicht bij de kostprijs en dat zou de doodsteek kunnen betekenen voor veel melkveehouders. Hoewel de (Duitse) boer het meeste last heeft van de lage marktprijzen is de consument de voorlopige winnaar.

De supermarkten Lidl, Aldi en Norma zijn de prijsvechters van Duitsland en strijden om de portemonnee van de klant. De Duitse supermarkt discounters hebben besloten om de lagere prijzen voor zuivel door te rekenen naar de consument. Lidl heeft de prijzen van zuivelproducten flink omlaag gebracht. Aldi Nord heeft kaas en boter in de aanbieding gedaan. De directie van Norma heeft aangegeven de scherpe prijzen van de concurrenten te volgen. Bij Norma was de prijs voor voorgesneden kaas van € 1,79 gedaald naar € 1,59. Landbouweconomen verwachten dat de melkprijzen eind dit jaar weer omhoog gaan. Bron Focus.de